Toyota is het meest transparante, groene en eerlijke automerk volgens een onderzoek van de organisatie Rank a Brand.
Rank a Brand deed onderzoek naar het beleid van de 20 grootste automerken die in Nederland op de markt zijn. Zij keek bij haar onderzoek naar de gehele vloot en de bedrijfsvoering van de automerken op het gebied van milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden.
Toyota behaalde de hoogste score omdat het een zeer uitgebreid beleid heeft om CO2 emissie te beperken. Het merk heeft de afgelopen jaren de uitstoot verminderd en stelt concrete doelen om de uitstoot nog verder terug te brengen.
Peugeot en Citroën eindigen op een gedeelde tweede plaats. Zij scoren beide goed op milieubeleid, zoals het gebruik van recyclebare materialen. Opel, Mitsubishi en Suzuki scoren het slechtst in het onderzoek.
Over een beleid voor arbeidsomstandigheden in lage lonen landen is de helft van de automerken vaag. Alleen Fiat (plaats 4) heeft hiervoor volgens Rank a Brank een concreet stappenplan in haar beleid opgenomen.
Bekijk de uitkomsten van het onderzoek op de website van Rank a Brand.