De Olympische Spelen in 2012 moeten de meest duurzame spelen ooit worden. Echter veel sportkleding en souvenirs met het Olympisch logo erop worden geproduceerd onder slechte arbeidsomstandigheden in zogenaamde sweatshops.
Tijdens de Olympische Spelen van 2008 in Beijing waren er veel meldingen van slechte arbeidsomstandigheden bij de productie van sportkleding en souvenirs. Zo waren er meldingen van gedwongen arbeid, lage lonen, hoge werkdruk, geen toegang van vakbonden in de fabrieken en zelfs kinderarbeid waarbij kinderen van 12 jaar werden gedwongen om 15 uur per dag te werken.
Verschillende organistaties hebben gezamenlijk de Playfair2012 campagne opgezet om het Londense Organiserend Olympisch Commitee en het Internationaal Olympisch Commitee aan te moedigen te zorgen dat frabrikanten van Olympische producten zich houden aan internationaal afgesproken standaarden op het gebied van arbeid. Daarnaast zijn deze organisaties in contact gegaan met de belangrijkste producenten van Olympische sportkleding zoals Adidas en Nike.
Op de campagnewebsite van Playfair kunt u zien hoe deze producenten presteren op arbeidsomstandigheden tijdens hun productieproces en kunt u online een oproep doen aan Adidas, Nike en Pentland (de makers van Speedo).
Ook Oxfam Australië richt zich op de slechte arbeidsomstandigheden bij sportmerken. Op hun website vindt u uitgebreid informatie van de problemen bij verschillende merken zoals Adidas, Nike en Puma, kunt u verschillende verhalen lezen van werknemers van Adidas en verslagen van de communicatie die Oxfam Australië nu al enkele jaren voert met de verschillende sportmerken.